Irmak Okullarında ölçme-değerlendirme, öğretimin ve öğrenmenin önemli bir parçasıdır. Ölçme-değerlendirme, öğrenme sürecinin farklı aşamalarında öğrencilerin ne bildiklerini, ne anladıklarını, neler yapabileceklerini belirleyerek dönüşümlü düşünme yoluyla öğretmen ve öğrencinin yeni hedefler belirlemesine yardımcı olur. Yapılan değerlendirmeler neticesinde kayıt altına alınan sonuçlar; hazırlanan raporlar ile öğrenci, öğretmen ve veliye geri bildirim sağlar. Öğretmenler ve okul idaresinin katılımı ile programın düzenli olarak değerlendirilmesi, programın zaman içinde iyileştirilmesine katkıda bulunur.
Değerlendirme; öğrencilere, ailelere, öğretmenlere, okul idaresi ve program koordinatörlerine öğrenme süreçleri ve programın içeriğindeki güçlü ve gelişmesi gereken yönler hakkında geri bildirim sağlamak amacıyla yapılan sürekliliği olan çalışmalardır.
Amaçlarımız:
- Öğrenciye, öğretmene, veliye ve okul yönetimine etkili geri bildirim sağlamak,
- Öğrencinin performansı hakkında veri toplamak, kayıt tutmak ve toplanan bilgilere dayalı raporlar hazırlamak,
- Öğrencilerin öğrenme sürecinde ne bildiklerini, ne anladıklarını, neler öğrendiklerini saptamak,
- Öğretimi bireysel farklılıklara göre düzenlemek ve planlamak,
- Öğrencinin dönüşümlü düşünebilmesine fırsatlar sunmak,
- Öğrenenler topluluğu olarak öğrenme sürecimizi ve uygulamalarımızı güçlendirmek,
- Programı sürekli olarak geliştirmektir.
Öğrencinin başarısı; öğretim programı esas alınarak dersin özelliğine göre yazılı ve uygulamalı sınavlar, ders içi katılım, ödev ve projelerle belirlenir. Eğitim-öğretim yılının başında geleneksel sınavlarla yenilikçi yöntemler dengeli kullanılarak sınav takvimi oluşturulup veli ve öğrencilerimizle paylaşılır. Süreç değerlendirmelerle öğrenme sürecinde desteklenmesi gereken alanlar tespit edilir, farklılaştırılmış bireysel planlamalar oluşturulur.
Bu planlamalar dahilinde eğitim öğretim yılının başında hazırbulunuşluk sınavları uygulanır. Bu sınavlar; öğrencilerin öğrenecekleri yeni konulara ön koşul niteliğindeki bilgi ve kazanımlardan oluşur ve varsa eksiklerinin giderilmesi için çalışmalar yapılır.
Ön Değerlendirme
Öğrencilerin ön bilgilerin alınması amacıyla yapılan öğrenme başlamadan önce gerçekleşen bir süreçtir. Düşünceyi görünür kılacak çalışmalar (Ne Biliyorum? Ne Öğrenmek İstiyorum?, Gördüklerim – Anladıklarım – Merak ettiklerim, Frayer Modeli gibi), zihin haritaları, çıkış kartları gibi ilgili alanın ders içeriğine uygun yöntem ve tekniklerle ön bilgiler elde edilir.
Süreç Değerlendirme
Süreç değerlendirmeler geriye dönük planlama ve dönüşümlü düşünmeyi gerçekleştirme bakış açısıyla öğrenilen bilgilerin ne düzeyde olduğunun tespit edilmesidir. Öngörülen planlamaların öğrenen grubu üzerindeki etkisini tespit etmede kullanılır. Sınav takviminde belirlenen tarihlerde müfredatta yer alan kazanımlara öğrenci, sınıf ve şube bazında ulaşma düzeyini belirlemek ve süreci değerlendirmek amacıyla Akademik Değerlendirme Sınavları (ADS) öğrenmenin bir parçası olarak uygulanır. Çıkış kartları, kısa sınavlar, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, düşünceyi görünür kılma teknikleri, poster çalışmaları, gözlem, sunum vb. uygulamalar ile kanıtlar toplanır. Süreç değerlendirme öğrenmenin devam ettiği süreçte gerçekleşir ve devamlılık gösterir.
Sonuç Değerlendirme
Öğrenen topluluğunda tüm planlama – uygulama aşamaları ile birlikte öğretim tamamlandıktan sonra gerçekleşir. Öğrenilenlerin ölçüldüğü aşamadır. Nelerin öğrenildiğine ve gelişimin değerlendirilmesine imkan sunar.
IB MYP’de değerlendirme kriter bazlı yapılmakta ve her ders grubunda A, B, C, D olmak üzere dört kriter bulunmaktadır. Bu kriterler derslere göre değişiklik göstermektedir. Sonuç değerlendirme için ders grubu rehberlerinde belirtilen yıllara ait kriter rubrikleri kullanılır. Sonuç değerlendirmelerde verilen notların her öğrenci için tutarlı olabilmesi için tüm disiplinlerde öğrenci çalışmalarının ne şekilde inceleneceği ve değerlendirileceği konusunda standardizasyon çalışmaları yapılır.
Öğrencilerin başarısı sınav sonuçları ve performans çalışmalarıyla belirlenir. Öğretmenler, değerlendirme politikasının temellerine, hedeflere ve dersin öğrenim sonuçlarına göre öğrencilerin performansını belirlemek amacıyla çalışmalar, sınavlar, projeler yürütür. Bu doğrultuda ortaokulda öğrencilere her dersten dönemde iki tane yazılı sınav uygulanır ve öğrenciler sene başında öğrencilerle paylaşılan kriterler doğrultusunda ders içi etkinlik notu ile değerlendirilir. Öğrencilerin notları öğretmenler tarafından e-okul sistemine girilir. Öğrencilerin karneleri dönem sonunda öğrenci ve velilerle paylaşılır.
GELİŞİM RAPORLARI VE MYP KARNELERİ
IB felsefesi, öğrencilere gelişim üzerine düşünmeleri için geri bildirim ve fırsatlar sağlamayı vurgular. Öğrencilerimizin gelişimleri üzerinde dönüşümlü düşünme yapabilmeleri için ortaokulda 1. dönem sonunda MYP gelişim raporu, sene sonunda da MYP karnesi Toddle sistemi üzerinden öğrenci ve velilerle paylaşılır.
MYP gelişim raporu öğrencinin gelişimi ile ilgili öğretmenlerin yorumlarını ve biçimlendirici geri bildirimlerini içerir.
MYP Karnesinde ise her bir ders grubuna ait kriterler, yapılan değerlendirmelere göre öğrencinin aldığı yıl sonu notları ve öğretmen yorumları, derslerde üzerinde durulan; öğrencilerin kendi öğrenmelerine sahip çıkabilmelerini, karşılaştıkları problemleri çözebilmelerini, bağımsız karar verebilmelerini, okul hayatları ve yaşamlarında başarılı olabilmelerini amaçlayan bir dizi beceri olan ATL (Öğrenmeye Yaklaşımlar) gelişim gözlem değerlendirmeleri, derslere ait eylem olarak hizmet çalışmaları ve 7.sınıfta toplum projesi notları bulunmaktadır.